۱۳۹۰ بهمن ۱۸, سه‌شنبه

تابستان سال 91 بحران اقتصادی، ایران را به مرز ورشکستگی خواهد رساند.

با افزایش نرخ سود بانکی و نرخ سود اوراق مشارکت به 20 درصد از یک طرف و همچنین تحریم بانک مرکزی و صادرات نفت ایران از طرف دیگر، اقتصاد ایران تا تابستان سال 91 به مرز بحرانی، تازه خواهد رسید که امکان ورشکستگی کارخانجات بزرگ و حتی کسری بودجه دولت در بخش هزینه های جاری می تواند حتی باعث تاخیر در پرداخت حقوق بخشی از کارکنان دولت شود.
از یک طرف عرضه بالای سکه در همان زمان و بالا رفتن قیمت دلار به بیش از 2000 تومان می تواند باعث قاچاق طلا از داخل کشور به خارج شود چون شما با فروش یک سکه در داخل شاید یکصد هزار تومان سود نمایید اما با فروش آن در خارج کشور سود شما به بیش از پانصد هزار تومان خواهد رسید. 
از همین حالا هشدار مقامات دولتی نسبت به خروج طلا از داخل کشور و تهدید رییس قوه قضایی به اعدام اخلالگران اقتصادی خود می تواند نشان از همین موضوع باشد که وضع از آنچه که گفته می شود بحرانی تر است. در صورت اختلاف قیمت فاحش بین ارز دولتی و غیر دولتی و وجود بازار محصولات قاچاق در کشور وارد کنندگان محصولات قاچاق به جای خرید دلار از بازار غیر رسمی اقدام به خرید سکه و طلا نموده و با خروج آن از کشور و فروش آن اقدام به خرید و واردات کالاهای خود از مبادی غیر رسمی خواهند نمود. که این امر باعث تخلیه بانک مرکزی از طلا خواهد شد.
آنچه از رفتار حاکمیت می توان فهمید این است که تابستان سال 91 بحران اقتصادی، ایران را به مرز ورشکستگی خواهد رساند.

۱ نظر:

  1. ببخشید، میشه یک توضیح راجع به تغییر نرخ سود فروش طلا در صورت خارج کردن آن از کشور بدید؟ چرا اینطوری میشه؟ ممنون.

    پاسخحذف