۱۳۹۱ شهریور ۱۹, یکشنبه

آیا «اینترنت ملی» می تواند راهی برای دور زدن فیلترینگ باشد؟ (بخش اول)

در این مطلب کوتاه سعی دارم به موضوعی درمورد «اینترنت ملی» اشاره کنم که کمتر به آن پرداخته شده است. موضوعی که اغلب اهل فن بخاطر نداشتن اطلاعات جزئی درباره این پروژه حتی به فکرشان هم خطور نمیکند که، این پروژه با این همه پراکنده گویی و عدم شفافیت امکان دارد بجای اینکه قاطق نان حکومت باشد قاتل جانش شود.

پس از صحبتهای مختلف و پراکنده مسئولان و غیر مسئولان در مورد «اینترنت ملی» یا همان شبکه داخلی اینترنت معلوم شد که قرار نیست اینترنت جهانی قطع شود و اینترانتی با سرعت بالاتر و ارزانتر در کنار اینترنت جهانی در اختیار مصرف کنندگان قرار خواهد گرفت. شاهد این ماجرا این گفته وزیر می باشد:

(رضا تقی پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در این باره گفته است که اینترنت در کنار شبکه ملی به همان شکلی که وجود داشته همچنان باقی خواهد ماند و با اجرای این طرح امکان پیاده سازی سلامت الکترونیکی و تجارت الکترونیکی به وجود خواهد آمد.)

هر چند گفته های متناقض وزیر و دیگر مسئولان نشان دهنده سردرگمی آقایان می باشد تا هر چیز دیگری. و ظاهراً باید گفت که آقایان با صحبتهایشان خود را در عمل انجام شده ای قرار داده اند که گریزی از آن نیست. دوستی به مزاح میگفت پس از سالها خرج کردن و حرف زدن و وعده دادن در مورد اینترنت پاک یا ملی  حالا به این نتیجه رسیده اند، که باید یک شبکه ای را سرهم کنند و به عنوان «اینترنت ملی» به مردم معرفی کنند درست مثل آدمی که به زمین خورده و حالا برای کم نیاوردن تا آخر راه می خواهد سینه خیز برود. خوشبینانه هم که به مسئله نگاه کنیم پروژه «اینترنت ملی» کارشناسی تر و دقیقتر از خودروی ملی نیست که ابتدا با خودروی پیکان آر دی به پژو آردی تبدیل شد و آنگاه در اوج هنر، آقایان شاسی و موتور یکی از محصولات شرکت خودرو سازی پژو را بر روی پلاتفرم تولید شده توسط یک شرکت طراحی آلمانی که برای شرکت بی ام دبلیو (بی ام و) کار طراحی انجام می داد گذاشتند و خودروی ملی شان سمند نام گرفت که نتیجه همانی شد که اکنون در بازار خودرو شاهد آن هستیم.

از بحث اصلی دور نشویم. هر چند مثال خودرو هیچ قابل مقایسه با اینترنت نیست اما می تواند نمایانگر نگاه آقایان به پسوند ملی باشد. و همچنین عدم وجود یک مدیریت منسجم و استراتژیک محور را میتوان در کلیه کارهای حکومت دید. و واقعیت آنست که تنها نقطه مثبت پول نفت بوده و همچنین امید مردم به اصلاح حاکمیت که آنهم این اواخر به نامیدی بدل شده است.

نگارنده مطلب در بخش اول سعی داشت تا با یک مقدمه غیر فنی بیشتر بر تحلیل رفتار مجریان طرح اینترنت ملی تکیه نماید و همچنین این نکته را یادآور شود که هرگاه شما در طول این چند سال به غیر از پروپاگاندا و تبلیغات کاذب مواردی عینی از یک رفتار معقول در حاکمیت و مدیریت تابعه آن توانستید پیدا کنید در مورد «اینترنت ملی» هم پیدا خواهید کرد. در بخش دوم نشان داده خواهد شد که در صورت برپایی شبکه اینترانت بدانگونه که آقایان ادعا میکنند چه راهکارهایی برای بهروری بهتر و دور زدن فیلترینگ خواهد بود.

نگارنده مطلب هیچ اصراری ندارد که آنچه میگوید درست مطلق است و تنها بر پایه صحبتهای انجام شده مسئولان در بخشهای مختلف حکومت و تحلیل فنی ساختار احتمالی، پیش فرضهایی را در نظر گرفته است. که در صورت رعایت و وجود این پیش فرضها اینترانت ملی میتواند ابزاری برای دورزدن فیلترینگ باشد. 

بخش دوم بزودی ارایه خواهد شد.

 

پیشنهاد می شود بخوانید:

آیا «اینترنت ملی» می تواند راهی برای دور زدن فیلترینگ باشد؟ (بخش دوم)

آیا «اینترنت ملی» می تواند راهی برای دور زدن فیلترینگ باشد؟ (بخش سوم)

"پروکسی گیج کننده" نام پروژه جدید Tor برای فیلترشکنهای مخصوص ایرانیان است

آیا شبکه مخابراتی ايرديوم حلقه گمشده اینترنت چمدانی و ماهواره ای است؟ (بخش اول)

آیا شبکه مخابراتی ايرديوم حلقه گمشده اینترنت چمدانی و ماهواره ای است؟ (بخش دوم)

آیا شبکه مخابراتی ايرديوم حلقه گمشده اینترنت چمدانی و ماهواره ای است؟ (بخش سوم)

اینترنت "ماهواره ای" تنها راه عملی برای مقابله با اینترنت "ملی"

اینترنت ایران از نظر امنیت زرد و از نظر کیفیت سیاه است.

اینترنت ماهواره ای چیست

اینترنت ملی یا دروغ ملی!؟

 

۲ نظر:

  1. Estefadeh az Internete Melli - mese aghab O jolo Kardane Machin to Gurage hast be onvane Rannandegee

    پاسخحذف
  2. متاسفانه من چندان خوشبین نیستم که از این "اینترنت" ملی چیزی به نفع مردم دربیاید. اگر اشتباه نکنم، شما تصور میکنید که با فراهم شدن دسترسی داخلی پر سرعت بین مردم، مثلا برخی افراد میتوانند بدون داشتن مجوز ارائه اینترنت و با استفاده از VPN بر روی شبکه داخلی، سرویس اینترنت پرسرعت و بدون سانسور ارائه دهند. بدبختانه ج.ا.ا براحتی میتواند این مشکل را برطرف کند؛ به عنوان مثال اگر دو مفهوم کاربر نهایی و سرویس دهنده به این شبکه اضافه کنند و امکان برقراری ارتباط IP بین دو کاربر نهایی را مسدود کنند و برای سرویس دهنده ها هم محدودیت های قانونی شدیدی وضع کنند، مشکل برطرف خواهد شد!! البته ممکن است این بنظرتان خیلی کار غلط، احمقانه و وقیحانه ای بیاید، اما میدانیم که هیچکدام از اینها از این عزیزان بعید نیست.

    پاسخحذف