۱۳۹۰ دی ۱۶, جمعه

آیا شبکه مخابراتی ايرديوم حلقه گمشده اینترنت چمدانی و ماهواره ای است؟ (بخش اول)

مدتهاست که ارتباط امن در ایران با مشکل روبرو شده و همچنین شایعه بسته شدن اینترنت و برقراری اینترنت ملی ذهن کاربران ایرانی را آزار می دهد. در باره اینکه این آیا شبکه اینترنت در ایران بسته خواهد شد یا نه می توانید به اینجا مراجعه نمایید.
نگارنده در این مطلب به سادگی نشان داده که بسته شدن اینترنت جهانی در ایران نه تنها مشکل بلکه قابل انجام نمی باشد. اما بسته شدن مقطعی و کوتاه مدت مثلا برای چند روز و یا اختلال در برخی سرویسها آن هم برای مدت کوتاه امکان پذیر است.
در حال حاضر دو راهکار عملی پیشنهاد شده و می توان به آنها به عنوان جایگزین در زمان قطع شدن ارتباط اینترنت با دنیای خارج استناد کرد، یکی اینترنت چمدانی و دیگری اینترنت ماهواره ای هر چند که هردو اینها نیز قابلیت اتصال بیکدیگر و همچنین کارکرد موازی دارند.. اما آنچه که در هردو مورد، مشکل ساز است ارسال اطلاعات به خارج مرزهای جغرافیایی است.
بگذارید یک توضیح کوتاه راجع به هردو این روشها بدهم:
اینترنت چمدانی، بنا به گفته سازندگان آن مجموعه ای از نرم افزارهای مخصوص برای ارتباط امن نقطه به نقطه بین دو کامپیوتر و لپتاپ و یا حتی گوشیهای موبایل که مجهز به یک نوع دستگاه وایرلس باشند هست. بدین صورت که مصرف کننده A نرمافزار مخصوصی را بر روی کامپیوتر خود نصب می کند و وایرلس یا وای فای را روشن میکند و نرم افزار به صورت خودکار شروع به جستجو مینماید، و سیستم A را به نزدیکترین سیستم مجهز به همان نرم افزار بصورت امن و غیر قابل شناسایی وصل می نماید. و سیستم B و A   حالا تشکیل یک شبکه بیسیم را با شعاع پوشش بیشتر جغرافیایی میدهند و بدینصورت سیستم C و D و .... به این دوکامپیوتر وصل شده و شبکه از نظر تعداد و هم از نظر پوشش جغرافیایی گشترش میابد. و کاربران در این شبکه میتوانند بین خودشان اطلاعات را به صورت امن ردوبدل نمایند. نمونه این سیستم البته در بستر اینترنت و بدون دخالت وایرلس را می توان به دو نرم افزار معروف اشترک گذاری ایمیول و تورنت اشاره کرد. که برای دانلود فایلهلی دارای کپی رایت جهت به اشتراک گذاری مخصوصا فیلم و موسیقی موجود است. اما نکته ای که سازندگان اینترنت چمدانی بدان اشاره نکرده اند چگونگی ارتباط این شبکه ساخته شده توسط کاربران با دنیای خارج است.
اینترنت ماهواره، هم نوع دیگر ارتباط با اینترنت جهانی است، که توسط یک دیش و ال ان بی و دی وی بی کارت که مجموع قیمت این تجهیزات در حدود یکصد هزار تومان می باشد. قابلیت ارتباط با اینترنت را برقرار می کند. البته برای دریافت میتوان از این روش بهرهمند شد اما اینترنت یک عمل فرستادن و دریافت یا همان سِند و رسیو است پس برای فرستادن خواسته مصرف کننده به شبکه اینترنت نیازمند اینترنت داخل کشور هستیم و دریافت را میتوان از اینترنت ماهواره ای با سرعت بالا انجام داد.
یک توضیح کوتاه بدهم که اگر مجموع سند و رسیو را 100 بگیرید در حدود 80 تا 90  مربوط به رسیو و 10 تا 20 مربوط به سِند است پس برای ارسال مثلا درخواست باز شدن یک ویدیو یوتیوب تنها همان قابلیت ارسال آدرس باشد کافیست و پس از تایید سرور ماهواره، فایل ویدیو در سرور ماهواره لود شده و برای شما از طریق ماهواره فرستاده می شود و شما میتوانید با قطع شبکه اینترنت داخل کشور به راحتی فیلم خود را با سرعت و کیفیت عالی ببینید.
با تمام این توضیحات حال وارد مبحث اصلی یعنی این که اگر اینترنت داخل ایران بسته شود چگونه امکان این ارتباط دو طرفه یعنی فرستادن درخواست و دریافت اطلاعات انجام پذیر است، می پردازم.

یکی از روشهای  قابل ذکر ترکیب اینترنت چمدانی با اینترنت ماهواره ای است بدین صورت که اینترنت چمدانی نقش سِند یا همان فرستادن را انجام دهد و اینترنت ماهواره ای نقش رسیو و یا همان دریافت را انجام دهد. اما باز یک نکته باقی می ماند و آن اینکه چگونه اینترنت چمدانی خروجی خود را به شبکه اینترنت جهانی برساند.
جواب به این سوال سخت و بغرنج است اما نگارنده یک حدس می زند و شاید یک فکر خوانی باشد از طرح سازندگان اینترنت چمدانی، احتمالا این مشکل قرار است به دست شبکه مخابراتی ایرادیوم حل شود.
ادامه دارد ......

 

پیشنهاد می شود بخوانید:

آیا «اینترنت ملی» می تواند راهی برای دور زدن فیلترینگ باشد؟ (بخش اول)

آیا «اینترنت ملی» می تواند راهی برای دور زدن فیلترینگ باشد؟ (بخش دوم)

آیا «اینترنت ملی» می تواند راهی برای دور زدن فیلترینگ باشد؟ (بخش سوم)

"پروکسی گیج کننده" نام پروژه جدید Tor برای فیلترشکنهای مخصوص ایرانیان است

آیا شبکه مخابراتی ايرديوم حلقه گمشده اینترنت چمدانی و ماهواره ای است؟ (بخش دوم)

آیا شبکه مخابراتی ايرديوم حلقه گمشده اینترنت چمدانی و ماهواره ای است؟ (بخش سوم)

اینترنت "ماهواره ای" تنها راه عملی برای مقابله با اینترنت "ملی"

اینترنت ایران از نظر امنیت زرد و از نظر کیفیت سیاه است.

اینترنت ماهواره ای چیست

اینترنت ملی یا دروغ ملی!؟

 

۲ نظر:

  1. اونوقت باید تا اونسر مرز شبکه ی Mesh راه اندازی شه. مگر به همین سادگی هاست؟

    پاسخحذف
  2. یک خط تلفن ماهواره یی میتونه کار فرستش/sending رو انجام بده

    پاسخحذف