۱۳۹۱ شهریور ۲۱, سه‌شنبه

آیا «اینترنت ملی» می تواند راهی برای دور زدن فیلترینگ باشد؟ (بخش سوم)

در بخش اول این مطلب بیشتر سعی شد تا به لحاظ غیر فنی و تحلیل گفتار مسئولان مربوطه و همچنین به سابقه استفاده از پسوند ملی و نتایج آن اشاره شود. در بخش دوم با نگاه فنی تر اما به زبان ساده که برای همه چه کاربران حرفه ای و چه کاربران غیر حرفه ای اینترنت قابل درک باشد با در نظر گرفتن پیش فرضهایی نشان داده شد که اینترانت یا همان «اینترنت ملی» چگونه با داشتن کوچکترین روزنه ای قابلیت این را خواهد داشت که خود تبدیل به یک فیلترشکن پرسرعت شود.

در این بخش سعی میشود فرض بر این باشد که «اینترنت ملی» یک بستر کاملا بسته و غیر قابل دسترسی به سطح اینترنت جهانی است. پس فرض اول اینکه اینترنت ملی یک شبکه بسته است که کلیه محتویات تولید شده در آن در محدوده جغرافیایی ایران قابل دستیابی است. ودر واقع به معنی واقعی کلمه اینترانت است.  فرض دوم این است که دسترسی به این شبکه از همه نقاط کشور با سرعت مناسب امکانپذیر است.

حال با در نظر گرفت دو فرض بالا حتما میگویید خوب وقتی هیچ پورت و کانالی برای راهیابی به اینترنت جهانی وجود ندارد چگونه اینترانت داخلی میتواند کمک کند که به اینترنت جهانی دسترسی داشته باشیم در حالی که اینترانت داخلی بالفطره یک شبکه بسته به وسعت کل کشور است که تمام کابرانش نیز داخل ایران تعریف شده اند.

درست است که اینترانت داخلی ظاهرا هیچ راه ورود و خروجی به اینترنت جهانی ندارد اما یک نکته کلیدی را در خود نهان کرده و آن اینکه یک «تور» مجازی به وسعت کل ایران برای تمام مصرف کنندگان داخلی محیا شده، حال تنها نیاز به ابزاری است که سوراخ یا سوراخهایی در این تور ایجاد کند. آنوقت دیگر این تور منافذ خروجی خواهد داشت، و نکته جالب اینکه این سوراخهای مجازی هر از چند گاهی گره خورده و بسته می شوند و در جای دیگر سوراخ دیگری شروع به فعالیت مینماید و هر چه تعداد این سوراخها و گره خوردنها بیشتر شود امکان شناسایی آن سخت تر و غیر ممکن تر میشود.

حال اگر شنیده باشید خیلی از دوستان در ایران از اینترنت ماهواره ای آفلاین استفاده میکنند و عده ای هم از اینترنت ماهواره ای آنلاین بهرمند هستند. شرط داشتن اینترنت ماهواره ای آنلاین یک اکانت ماهواره ای برای دریافت و داشتن یک اینترنت کم سرعت معمولی برای ارسال است. پس تا اینجا همه چیز آماده است یعنی یک «دی وی بی» کارت، یک اکانت ماهواره ای، اینترنت کم سرعت هم که زیر 128 موجود است. حالا فقط احتیاج به تولید یک نرم افزار است که این اینترنت را در شبکه اینترانت داخلی توزیع نماید.

در واقع هر کسی که داری امکانات بالا باشد تبدیل به یک آی اس پی میشود که اینترنت را به کمک یک نرم افزار تبادل اطلاعات «پوینت تو پوینت» که دیتاها را نیز کد مینماید بین کاربران مختلف در سطح کشور، توزیع مینماید. نرم افزارهای مشابه زیادی در شبکه اینترنت مخصوص اتصال «پوینت تو پوینت» یا نقطه به نقطه ساخته شده است «ایمیول» و «تورنت» دو نمونه از معروفترینها هستند البته نیاز این شبکه کمی فراتر از «ایمویول» و «تورنت» است. اما این دو نرم افزار تنها به عنوان مثال عنوان گردید. هر چند در نگاه اول شاید شاید طراحی و ساخت این نوع نرم افزارها در ظاهر سخت به نظر برسد ولی باید یادآور شوم این نوع نرم افزارها جزو نرم افزارهای پیچیده و سطح بالا نبوده و نیستند.

نرم افزارهای نقطه به نقطه اولین بار توسط افرادی که مخالف ارایه قوانین کپی رایت در فضاهای مجازی بودند بکار گرفته شد. و از آن برای به اشتراگ گذاری فیلم و موسیقی بین افراد مختلف در اروپا و آمریکا مورد استفاده قرار گرفت تا از پیگرد قانونی پلیس آمریکا و همچنین اتحادیه اروپا در امان باشند. بنا به دلایلی از باز کردن بیشتر کاربرد این روش در اینجا معذورم. و تنها به این نکته اکتفا میکنم که اینترنت ماهواره ای یکی از سوراخهایی است که توسط کاربران در شبکه اینترانت ایران تحمیل میشود و با خاموش شدندش گره ای جهت مخفی نمودن این سوراخ زده میشود. در حالی که با این گره ممکن است در گوشه ای دیگر در این اینترانت «اینترنت ملی» یک سوراخ تازه در حال باز شدن باشد.

البته یک نکته ظریف را در اینجا یادآور میشوم که اینترنت ماهواره ای یکی از روشهای ایجاد حفره و سوراخ در اینترانت داخلی است. و روشهایی دیگری هم میتواند این وظیفه را به عهده گیرد. به عنوان مثال ایجاد حفره در شبکه اینترانت داخلی از نقاط مرزی کشور. و در پایان برای اینکه دوستان کمی بیشتر متوجه شوند که مطالب گفته شده تنها حرفهایی از روی خیال و توهم نبوده به این موضوع بسنده میکنم که دقت کنید شبکه اینترنت در سوریه جنگ زده و همچنین لیبی زمان جنگ چگونه به مخالفان کمک کرد و چگونه مخالفان بدون زیر ساخت دولتی از مناطق جنگی بوسیله اینترنت جهانی ارتباط مستقیم با خارج از کشور و رسانه های خبری برقرار نموده و مینمایند.

شاید کمی از نظر دوستان قسمت سوم تخیلی و دست نیافتنی به نظر برسد. ولی با اطمینان میگویم که امکان پذیر است در صورتی که یک نرم افزار مطمئن بدست حامیان حقوق بشر و دسترسی آزاد اطلاعات در خارج از ایران تولید شود. که سطح امنیت بالایی داشته باشد. و صد البته در صورت نبود این نرم افزار هر کاربر ایرانی باید به تنهایی یک دی وی بی کارت و اکانت تهیه نماید و از طریق همان اینترنت کم سرعت به اینترنت پر سرعت جهانی دسترسی یابد که هم اکنون نیز برخی از دوستان را در ایران میشناسم که از این روش بهرمند هستند.

 

پیشنهاد می شود بخوانید:

آیا «اینترنت ملی» می تواند راهی برای دور زدن فیلترینگ باشد؟ (بخش اول)

آیا «اینترنت ملی» می تواند راهی برای دور زدن فیلترینگ باشد؟ (بخش دوم)

"پروکسی گیج کننده" نام پروژه جدید Tor برای فیلترشکنهای مخصوص ایرانیان است

آیا شبکه مخابراتی ايرديوم حلقه گمشده اینترنت چمدانی و ماهواره ای است؟ (بخش اول)

آیا شبکه مخابراتی ايرديوم حلقه گمشده اینترنت چمدانی و ماهواره ای است؟ (بخش دوم)

آیا شبکه مخابراتی ايرديوم حلقه گمشده اینترنت چمدانی و ماهواره ای است؟ (بخش سوم)

اینترنت "ماهواره ای" تنها راه عملی برای مقابله با اینترنت "ملی"

اینترنت ایران از نظر امنیت زرد و از نظر کیفیت سیاه است.

اینترنت ماهواره ای چیست

اینترنت ملی یا دروغ ملی!؟

 

 

 

۱۶ نظر:

  1. اطلاع اشتباه نده برادر. برای دسترسی به اینترنت ماهواره ای هم باید حتما دسترسی مستقیم به اینتنرت وجود داشته باشه برای Send کردن.مطالبت بن مایه علمی زیادی نداره ...

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام به آقای ناشناس. شما اشتباه می کنید. در حال حاضر امکان ارتباط دوطرفه (send and receive)از طریق ماهواره نیز وجود دارد و با توجه به کارایی بالای آن ارزان به حساب می آید. بنا به دلایلی که می توانید حدس بزنید نمیتوانم نام و لینک بدهم. اما قیمت یک پلن عادی این سیستم باسرعت 2MB (که در ایران بالا به حساب می آید) حدود ماهی 45 دلار است. این نوع اینترنت در کشور های غربی برای خانه هایی که خارج از شهر هستند استفاده می شود و سربازان امریکایی در افغانستان نیز از این طریق با خانواده هایشان ارتباط برقرار می کنند.

      بدیهی است که این اینترنت اصلاً نیازی به فیلتر شکن ندارد و به راحتی قابل استفاده است.

      تنها سوالی که باقی می ماند این است که آقای دیکتاتور با این تکنولوژی دیگر چه خاکی باید بر سرش بریزد؟؟

      حذف
    2. راستی یک چیزی هم اضافه کنم. ناشناسی که در پایین نوشته: "نظر فرد بالا که بی ادبانه نظرش را عنوان کرده صحیح است.." منظورش کامنت من نیست. lol ایشان اشاره به اولین کامنت دارند. :))

      حذف
    3. برادر اطلاعات اشتباه نیست:
      شرط داشتن اینترنت ماهواره ای آنلاین یک اکانت ماهواره ای برای دریافت و داشتن یک اینترنت کم سرعت معمولی برای ارسال است. پس تا اینجا همه چیز آماده است یعنی یک «دی وی بی» کارت، یک اکانت ماهواره ای، اینترنت کم سرعت هم که زیر 128 موجود است.
      همین الان تو تهران افرادی رو میشناسم که با اینترنت کم سرعت فعلی یه اینترنت پرسرعت بالای 2 مگابیت دارن. فقط مشکل اینه که کمی قیمتش گرونه. قیمتی در حدود 100 هزار تومن در ماه. حالا اگه این اینترنت پرست تو اینترانت ملی به اشتراک گذاشته بشه میشه یه حفره و وقتی تعداد این حفره ها در شهری مثل تهران به چند هزار برسه اوقت زیر ساخت اینترانت ملی میشه ابزاری برای اینترنت آزاد.

      حذف
    4. یک مورد مهم دیگه هم بهگ برادر
      همین الان تو اروپا مودمهایی هست که با سیمکارتهای مخصوص و شارژ ویژه بدون دیش و با یه آنتن کوچیک میتونی اینترنت با سرعت تا 1 مگابیت بر ثانیه رو دریافت کنی اگه خواستی بگو تا آدرس اینترنتیشو برات بذارم فقط قیمتش برای ایران گرونه.
      این اینترنت هم سند و هم ریسوش مستقله و یه چیز شبیه همون موبایل ماهواره ای ثزیا هست با این تفاوت که قابل ردیابی نیست. و دلیلش که تو اروپا به صورت انبوه استفاده نمیشه یکیش وجود اینترنت پرسرعت با قیمت بسیار ارزونه. این نوع اینترنت بیشتر برای مناطق خاص و شرایط خاص استفاده میشه. پس تکنولوژی وجود داره تنها باید یکی هزینه شو پرداخت کنه تا مردم ایران بتونن استفاده کنن.

      حذف
  2. نظر فرد بالا که بی ادبانه نظرش را عنوان کرده صحیح است و برای استفاده از اینترنت ماهواره ای ارتباط با اینترنت جهانی جهت send یا فرستادن درخواست باز کردن یک آدرس اینترنتی شرط لازم است.
    نویسنده محترم مقاله با کلیات مقاله شما کاملا موافقم ولی بهتر است برادران حزبی را به چالش فکری نکشید. بموقع عکس العمل نشان داده خواهد شد.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ممنون از شما
      دقیقا هدف من به چالش کشیدن برادران هفت تومنی هست. چون متوجه شدم که افرادی از ایران با آی پی ایران وبلاگ منو چک میکنن و میدونم که تو ایران داره وبلاگم خونده میشه توسط این برادران.
      هر جنگ دو بخش داره جنگ در میدان اصلی و جنگ روانی. من که ایران نیستم ولی از شرایط اینترنت داخل ایران خبر دارم. و میدونم که اینها هر چند وقت یکبار با اینترنت ملی فقط شاخ و شونه میکشن و میخوان مردمو مایوس کنن پس فکر میکنم یکی باید علمی و درست نشون بده که تو دنیای امروز بستن راه اطلاعات بروی مردم ممکن نیست.

      حذف
  3. این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

    پاسخحذف
  4. TOR va FREENET az in gabil narmafzarhaye P2P hastand

    پاسخحذف
  5. به نظرم به جای اینکه آمریکایی ها وقت خودشون رو برای راه اندازی اینترنت چمدانی هدر بدند، بهتره روی این سیستم کار کنند. حالا میتونه نوشتن نرم افزار برای این کار باشه یا حتی تسهیل استفاده از اینترنت ماهواره ای. چون متاسفانه بعضی از شرکت های اروپایی ارائه دهنده اینترنت ماهواره ای مشکلاتی رو برای کاربران ایرانی ایجاد میکنند. شاید یه روزی اقای دیکتاتور به این نتیجه برسه که اینترنت ملی تف سربالا بود! چون عملا! شاید سرعت دسترسی به اینترنت بین المللی بیشتر هم بشه تازه بدون محدودیت! باز هم ممنون از مقاله ای که نوشتید. به نظرم نوشته شما میتوه جرقه خوبی توی ذهن خیلی ها باشه تا برای جلوگیری از بسته نشدن بیشتر فضا دست به کار بشن.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. آقای دیکتاتور فهمیده که اینترنت ملی تف سربالاست فقط شما بگو اگه این پروژه های صد من یه غاز نباشه از کجا میتونن پول و سرمایه ملتو بالا بکشن و تو بهترین نقاط دنیا مثل آقای خاوری قصر بخرن.
      اگه منم که امیدوارم هر چه زودتر اینترنت ملیشونو راه بندازن. البته اگه بتونن راه بندازن. هر وقط یه سرور استاندارد ایمیل راه انداختن که قدرت سرویس دهی مثل یاهو و جیمیل رو داشت و تونست به تمام مردم ایران در هر کجای دنیا خدمات ارایه بده اونوقت میتونن قدم بعدی رو بردارن. و این یعنی اول بدبختی آقای دیکتاتور. همین ایمیل یعنی بزرگترین حفره تو ساختار اینترنت ملی. ایمیلی که فقط تو محدوده جغرافیایی ایران باشه که ایمیل نیست.

      حذف
  6. اصلاً خودت فهميدي چي نوشته‌اي ؟ يعني چه كه در مناطق مرزي حفره ايجاد شود!!! خودت را مسخره كرده اي يا ما را؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. نه دوست عزیز چرا عصبانی شدی. من بیشتر به فکر دوستانی هستم که اگه اینترنت قطع بشه یه وقت از نون خوردن بیافتن نتونن با کامنتاشون هفت تومن هفت تومن جمع بکنن.
      حفره تو مناطق مرزی هم یعنی اینکه اینترنت وایمکس با سرعت بالا از ایستگاه هایی در مناطق مرزی ایران به صورت رایگان قرار داشته باشه و مردم با وصل شدن به این اینترنت و اشتراک اون تو شبکه اینترانت ملی بصورت P2P از بستر اینترانت ملی برای اینترنت آزاد استفاده کنن.
      نمونه این کار سالهاست داره انجام میشه یعنی از ایستگاه های رادیویی مرزی برنامه هایی برای داخل ایران پخش میشه.

      حذف
    2. در ضمن یه سوال از شما ناشناس عزیز دارم
      تو کشوری که هزارن تن مواد مخدر وارد و خارج میشه. تو کشوری که میلیونها گیرنده ماهواره ای وجود داره. تو کشوری که میلیاردها دلار سالانه صرف قاچاق کالا میشه. چطور امکان نداره اینترنت آزاد وارد بشه.
      هر وقت تونستن جلوی اینها رو بگیرن جلوی اینترنت هم گرفته میشه. حالا یه نگاه بکن تو آینه ببین کی خودشو مسخره کرده برادر.

      حذف
  7. tor داره دقیقا همین کار رو انجام میده، فقط وابسته به سرورهای خارجی هست، با اعمال یک سری تغییرات میشه tor رو به همین سیستمی که میگی تبدیل کرد

    پاسخحذف