۱۳۹۰ بهمن ۲۲, شنبه

تحریم خدمات اینترنت امن و ssl برای دولت ایران بزودی بروی میز قرار خواهد گرفت

با توجه به وضع اینترنت در روزهای اخیر در ایران. و در صورت ادامه این حالت برای دراز مدت، دور از ذهن نمی باشد که محدوده تحریمها به بخش خدمات اینترنت امن و سرویسهای ssl ، که مورد استفاده کلیه بانکها و شرکتها و وزارت خانه های ایران است کشیده شود.
اینترنت بدون امنیت و پروتکهای امن یعنی بسته شدن بخش اقتصاد و خدمات، و کلیه ارتباطات بین سازمانها و وزراتخانه هاست. تصور اینکه روزی اینترنت امن در ایران مورد تحریم قرار گیرد وحشتناکتر از آن است که کاربران عادی برایشان قابل درک باشد. با یک مثال ساده تعریفی از امنیت و ارتباط امن بین شبکه ها که در حال حاضر حتی از آب و برق هم ضروری تر است، می تواند این چالش را برای حکومت قابل درکتر نماید.
فرض کنید در یک شهر دور افتاده یک شعبه بانک برای سرویس دهی نیازمند اتصال به سرور شتاب در مرکز می باشد در ایران این ارتباط به دو صورت امکان پذیر است. روش اول اتصال بوسیله کابل اختصاصی و روش دوم اتصال از طریق ماهواره می باشد.
بدلیل ضعف در زیرساخت مخابراتی ریسک ارتباط از طریق خطوط زمینی زیاد بوده و اغلب این ارتباط از طریق ماهواره انجام می پذیرد. چه از کابل اختصاصی این ارتباط برقرار شود و چه ماهواره اطلاعت باید توسط پروتکلهای ویژه ای فرستاده شوند و نقش ssl در اینجا نقش کلیدی است. و در صورت عدم استفاده از سیستم کدگذاری امن و استاندارد عملاً درهای خدمات بانکی را باید بست.
و این تنها مربوط به بانکها نمیشود. و کلیه خدمات مالی و اقتصادی و حتی حکومتی را نیز تحت شعاع قرار می دهد.  در صورت نبود ارتباط امن در فضای مجازی تنها راه برگشت به اواسط قرن بیستم و انجام کارها به روش سنتی، همانگونه که بعد از جنگ جهانی دوم انجام میگرفت می باشد.
حکومت ایران با بستن خدمات ایمیل بین المللی بازی خطرناک و پرهزینه ای را آغاز نموده است. که بازنده نهایی این بازی خود حکومت است. آقایان با فرض محال هم اگر بتوانند در آینده نزدیک به مردم خدمات ایمیل بدهند که نخواهند توانست. آنوقت این ایمیلهای غیر قابل استفاده در اینترنت جهانی و نداشتن پروتکهای امن و عدم استفاده از ssl چگونه خواهد توانست پاسخگوی نیاز مردم ایران یا حتی خود آقایان باشد.
آنچه آقایان در حال انجام آن هستند بسیار خطرناکتر از آن است که بتوان تصورش را کرد. و در نهایت مردم ایران مجهز به اینترنت امن ماهواره ای می شوند و حکومت در بخش اینترنت امن دچار تحریمهای سنگینی خواهد شد. این بغیر از صدماتی است که در جامعه جهانی نزد افکار عمومی و کشورهای دیگر، حتی دوست، به پرستیژ نداشته آقایان وارد می شود.
آنچه که در صورت ادامه این وضع پیش رو می نماید اینست که، تحریم خدمات اینترنت امن و ssl برای دولت ایران بزودی بروی میز قرار خواهد گرفت.

۱ نظر:

  1. یک Certificate Authority در داخل شبکه ملی راه اندازی میشه و بانکها و سازمانها، کاربران رو موظف میکنن که کلید عمومی اون رو در مرورگر نصب کنن تا بتونن ارتباط امن برقرار کنن. اصلا وضعیه تو این ایران! دارن سرویسمون میکنن. تورو خدا اگر کسی به مقامات خارجی دسترسی داره یک خواهشی بکنه بیان ای بزها رو جمع کنن ببرن. کل دانشجوهای ما با اینترنت تحقیق میکنن. آخر چرا جمعش میکنیئ؟ :"(

    پاسخحذف