۱۳۹۱ تیر ۲۴, شنبه

فعالان سیاسی و مهندسی اجتماعی حکومت

در روزهای اخیر بسیار شنیده می شود که فعالین سیاسی و حتی سایر مخالفان حکومت که در مسائل غیر سیاسی همانند مسایل اجتماعی و مذهبی فعال هستند در فضای مجازی مورد شناسایی حکومت قرار گرفته اند و خود و یا بستگانشان دستگیر شده اند.
پس از دستگیری و شناسایی این افراد توسط جمهوری اسلامی اولین چیزی که به ذهن می رسد قدرت اطلاعاتی و کنترل امنیتی در فضای مجازی و به قول خود حکومت قدرت سایبری جمهوری اسلامی است.
اما جالب است که بدانید که نه تنها جمهوری اسلامی در زمینه کنترل شبکه اینترنت بلکه زیرساختهای مخابراتیش نیز دچار مشکلات فراوانی است. نمونه بارز آن بحث فیلترینگ و مسایل مربوط به اینترنت ملی که چندین سال است از این ماه به ماه دیگر اعلام راه اندازی میدهد اما باز خبری نمی شود.
اما چرا با این ضعف در ساختار فنی و ضعف در سیستم کنترل باز هر از چند گاهی موفق به شکار فعالین دگر اندیش در فضای مجازی می شود. جواب این سوال مهندسی اجتماعی است.
مهندسی اجتماعی، تکنیک بدست آوردن اطلاعات محرمانه به وسیله تحریک کاربران است. کوین میتنیک(Kevin Mitnick) یکی از معروف‌ترین هکرهایی است که دلیل موفقیتش، استفاده از تکنیک‌های مهندسی اجتماعی بوده. وی کتابی را پس از آزادی از زندان درباره مهندسی اجتماعی تحت عنوان«هنر فریفتن» تالیف کرده که تعریف زیر از کتاب وی آورده شده‌است:
«مهندس اجتماعی انسانها را با روش‌های مختلف فریب داده و با متقاعد کردنشان از آنها برای دستیابی به اطلاعات، سوء استفاده می‌کند» «مهندسی اجتماعی سوء استفاده زیرکانه از تمایل طبیعی انسان به اعتماد کردن است، که به کمک مجموعه‌ای از تکنیک‌ها، فرد را به فاش کردن اطلاعات یا انجام کارهایی خاص متقاعد می‌کند.»
بزودی سعی خواهد شد که مطالب بیشتری در این مورد نگاشته شود و در اختیار دوستان قرار داده شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر