۱۳۹۱ شهریور ۲۰, دوشنبه

آیا «اینترنت ملی» می تواند راهی برای دور زدن فیلترینگ باشد؟ (بخش دوم)

با توجه به مطالب گفته شده در بخش اول و صحبتهای انجام شده توسط مسئولان وزارتخانه و حتی خارج از وزارتخانه و همچنین محاسبات ساده اقتصادی در مورد مسیر سرمایه گذاری سپاه به صورت مستقیم و غیر مستقیم در بخش مخابرات و اینترنت می توان به یک نتیجه رسید. و آن اینکه برای امن نشان دادن و توجیه کردن امنیت در بخش اینترنت باید بستری محیا شود. تا بتواند افراد و شرکتهای سرمایه گذار در این بخش را از بن بست کنونی آزاد کند. و اینترنت را با سرعت معقول به دست مصرف کننده نهایی برساند. دو شرکت بزرگ ایرانسل و مبین نت در سالهای اخیر اقدام به سرمایه گذاری کلان در بخش اینترنت پرسرعت وایمکس نموده اند اما هنوز نتوانسته اند آنگونه که می خواهند خدمات خود را گسترش دهند. و البته  شرکتهای دیگر هم در این زمینه دسته کمی از این دو شرکت ندارند. تنها راه نجاتشان تعریف یک بستر ظاهرا امن می باشد تا در کنار آن این شرکتها بتوانند خدمات خود را به مصرف کننده نهایی برسانند. و در نتیجه سودی از این سرمایگذاری رانتی برایشان حاصل شود.

حال صحبت از این است که اینترنت در دو بخش ملی یا همان اینترانت داخلی با سرعت بالای دو مگابیت در ثانیه و اینترنت جهانی در کنار آن با سرعت زیر 128 کلیوبیت بر ثانیه همزمان به مصرف کننده گان ارایه شود. و کلیه سایتهای دولتی و همچنین سایتهایی که از سرورهای تایید شده و دارای مجوز در داخل کشور فعال هستند به صورت موازی هم در اینترنت جهانی خدمات دهند هم در اینترانت داخلی با این تفاوت که مصرف کننده نهایی وقتی از اینترنت جهانی به سایت مورد نظر وصل می شود با سرعت زیر 128 کیلوبیت بر ثانیه با سایت ارتباط برقرار خواهد کرد و وقتی به همان سایت در شبکه اینترانت داخلی وصل می شود با سرعت بالای دو مگابیت بر ثانیه صفحات آن سایت را مرور خواهد کرد یا عمل دانلود را انجام خواهد داد.

برای باز کردن بیشتر مسئله فرض کنید شما برای خود یک سایت شخصی بر روی یک سرور داخل کشور دارید که قبلا کلیه مراحل قانونی آنرا انجام داده و مجوزهای لازم را گرفته اید. و قصد آنرا هم ندارید که محتوای خلاف قوانین جمهوری اسلامی بر روی آن قرار دهید. در واقع این سایت یک ویترین قانونی دارد. هزینه چنین سایت ساده ای کمتر از 100 هزار تومان در سال خواهد بود به شرطی که شما از سایتتان بیشتر در حد یک وبلاگ استفاده کنید. حال شما در یک زمان میتوانید از طریق اینترنت جهانی به سایت خود دسترسی داشته باشید یا در صورت تمایل از اینترانت ملی. یادمان باشد که اینترانت یا همان «اینترنت ملی» بدون تولید محتوا توسط کاربرانش غیر قابل استفاده خواهد شد پس مطئنن سرویسهای آپلود، ایمیل، شبکه های مجازی و وبلاگ و وبسایت در ساختار اینترانت ملی وجود خواهد داشت، با کاربرد دو گانه که این بدین معنا می باشد که در اینترنت جهانی نیز همان محتوا قابل مشاهده است. به عبارت دیگر ارتباط سرورهای خدمات دهنده داخلی با اینترنت جهانی قطع نخواهد شد. 

حال کافیست تا شما از یک سایت مانند یوتیوب لینک ویدیو خود را به آدرس سرور داخل کشور یا ایمیل داخل کشور خود آپلود کنید. یا با داشتن یک سرور در خارج کشور ابتدا ویدیو مذکور را به سرور خود در خارج کشور منتقل کنید و سپس از سرور خارج کشور به سرور خود در داخل کشور منتقل کنید. به دلیل سرعت بالای بین این سرورها در این نقل و انتقال فایل مورد نظر در چند ثانیه بروی سرور شما در داخل کشور آپلود میشود. و چون شما، خود تنها ببیننده این فایل ویدیویی هستید. و اقدام به توزیع و انتشار آن نخواهید کرد. پس کسی هم متوجه نخواهد شد. در نتیجه با سرعت استاندارد می توانید ویدیویی را که تا چند دقیقه پیش بر روی سرور یوتیوب بود و شما نمیتوانستید با سرعت پایین آنرا مشاهده نمایید، حال با خیال راحت بر روی سرور داخل کشور و از طریق اینترانت داخلی خواهید دید. البته در صورت استفاده از تکنولوژی اس اس ال (مشابه آنچیزی که در اغلب فیلترشکنهای استاندارد موجود است) محتوای شما نیز توسط آی اس پی غیر قابل مشاهده خواهد بود و از دید آنها شما تنها یک فایل نامعلوم با محتوای نامعلوم و کد شده را از یک سرور داخلی دریافت مینمایید.

لازم به یادآوری است که چنین روشهایی اکنون نیز کاربرد دارد که الزاما هدف آن دور زدن فیلترینگ نیست. نمونه ایرانی این روش که یک سایت تجاری است سایت راپیدباز است. 

شاید بعد از خواندن این مطلب دوستانی انتقادات فنی و غیر فنی داشته باشند. اما یک نکته را همینجا خاطرنشان می کنم و آن اینکه، هدف نگارنده این نبود که اینترانت ملی را قبل از نیامدنش ابزاری برای فیلترشکن شدن قرار دهد، بلکه تنها نشان دادن این مسئله است که یا باید کل شبکه جهانی را بر روی مردم ایران ببندند و یا اگر کوچکترین روزنه ای باز باشد کافیست تا یک راه برای دور زدن فیلترینگ پیدا شود. از همینجا از به اصطلاح افسران جنگ نرم خواهشمند است از سر دادن شعارهای آنچنانی یا گذاشتن کامنتهای دلسوزانه برای کاربران ایرانی و ناامید کردنشان، که «اینطور نیست» و «حکومت راهی پیدا خواهد کرد» و از اینجور حرفهای هفت تومنی اکیداً خودداری کنند.

در بخش سوم فرض بر این است که شبکه «اینترنت ملی» به صورت کامل رسما به دنیای خارج و اینترنت جهانی راهی نداشته باشد. آنگاه نشان داده خواهد شد که چگونه بستر «اینترنت ملی»دروازه ورود به اینترنت جهانی می شود.

دوستان در صورتی که سوال و یا نظری دارند می توانند کامنت گذاشته تا در بخش جداگانه ای به سوالهایشان پاسخ داده شود.

 

پیشنهاد می شود بخوانید:

آیا «اینترنت ملی» می تواند راهی برای دور زدن فیلترینگ باشد؟ (بخش اول)

آیا «اینترنت ملی» می تواند راهی برای دور زدن فیلترینگ باشد؟ (بخش سوم)

"پروکسی گیج کننده" نام پروژه جدید Tor برای فیلترشکنهای مخصوص ایرانیان است

آیا شبکه مخابراتی ايرديوم حلقه گمشده اینترنت چمدانی و ماهواره ای است؟ (بخش اول)

آیا شبکه مخابراتی ايرديوم حلقه گمشده اینترنت چمدانی و ماهواره ای است؟ (بخش دوم)

آیا شبکه مخابراتی ايرديوم حلقه گمشده اینترنت چمدانی و ماهواره ای است؟ (بخش سوم)

اینترنت "ماهواره ای" تنها راه عملی برای مقابله با اینترنت "ملی"

اینترنت ایران از نظر امنیت زرد و از نظر کیفیت سیاه است.

اینترنت ماهواره ای چیست

اینترنت ملی یا دروغ ملی!؟

 

 

 

 

 

 

۷ نظر:

  1. اینترنت ملی راه نیافتاده یا تعطیل خواهد شد یا مثل شبکه دولت بعنوان یک ابزار جانبی و در ادارات باقی خواهد ماند. اینهم یکی دیگه از کارهای بی نتیجه و هزینه بر است.

    پاسخحذف
  2. خب این استدلال درسته که یک اینترانت قوی برای لیچ و تورنت بهتر کمک می کنه. اما اینها بیشتر در مورد فایل هاست. وقتی از فیلترینگ صحبت می شه بیشتر بحث از فیلتر محتوای مبتنی بر دیتابیس (خروجی سی ام اس) هاست که به راحتی نمی شه لیچ و تورنت شان کرد. اگر ارتباط با اینترنت را بخواهند ببندند دسترسی کاربر ایرانی به این محتواها (یعنی مثلا اخبار دست اول سایت ها) از بین میره.
    اگر هم که کانکشن به خارج مثل الان برقرار باشه قاعدتا از جهت خبری نباید تغییری حاصل بشه.

    پاسخحذف
  3. ممنون. مقاله فوق العده ای بود. فقط در ابتدا یک غلط املائی داشتید. واژه «توجیح» باید به «توجیه» تغییر کند. باز هم ممنو به خاطر به اشتراک گذاری دانش تان با دیگران.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. پاسخ نگارنده مطلب
      ممنون از لطف و دقت نظر شما فکر میکنم باید از یک نرم افزار ویرایشگر کمک بگیرم چون متاسفانه نوشته هایم را کنترل نمیکنم هر چند که ویراشگر خوده وبلاگ هم استفاده می شود اما بعضی وقتها آنهم اشتباه میکند انگار.
      باز ممنون و سعی خواهم کرد این اشتباهات کمتر شود.

      حذف
  4. ببخشید. خودم «فوق العاد»ه رو نوشتم «فوق العده»!!

    پاسخحذف
  5. نمي دانم چرا با ديدن اشتباه فاحش نويسنده در كاربرد كلمات 128كيلوبايت در ثانيه و 2مگابايت در ثانيه ،برايم از كل مطلب سلب اطمينان شد.
    نويسنده اي كه نمي داند فرق بايت با بيت چيست قاعدتاً نمي تواند در خصوص مطلب فوق العاده مهمي همچون نحوه ارائه اينترنت و.. نظر قابل اعتنا و درستي ارائه دهد.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. پاسخ نگارنده مطلب
      دوست عزیز ممنون از دقت نظر شما دلیل این شتباه این بوده که ابتدا کیلو بیت به صورت Kbps نوشته شده بود اما بعد با عبارت فارسی کیلو بایت (KBps) به اشتباه جایگزین شده که بیشتر یک غلط املایی است. مانند کلمه (توجیه)که به اشتباه(توجیح) نوشته شده.حال اگر یک یا چند کلمه در یک مقاله غلط املایی داشته باشد دلیل بر بیسوادی فرد نویسنده نمیشود برای همین است که قبل از چاپ هر مطلب و کتاب و روزنامه و مجلات ویراستار آنرا کنترل میکند. پس این مطلب را به خاطر داشته باشید که تمام کتوب و متون تجاری را که شما میخوانید قبلا ویراستار کنترل نموده است. که متاسفانه بنده متن خود را قبل از انتشار بدلیل کمبود وقت ویراستاری نمیکنم.
      ویراستار خطاهای فنی و ناهماهنگی، غلط‌های نگارشی، املای کلمات و خطاهای محتوایی را اصلاح می‌کند و چهار هدف اصلی را دنبال می‌کند:
      وضوح
      ارتباط منطقی درون‌متنی
      ثبات و هماهنگی در متن
      صحت

      پس قبل از قضاوت در مورد هر مطلب ابتدا شرایط نگارش آنرا تجزیه تحلیل کنید و ببنید که آیا بابت آن مطلب پولی پرداخت کرده اید و آن مطلب اصلا تجاری است که انتظار دارید آن مطلب بی اشتباه باشد.
      و مورد دیگر یک سری به سایتهای معتبر ایرانی و خارجی بزنید. مثلا همین سایت و تلویزیون بی بی سی سرشار از غلطهای املایی است آیا این دلیل بر تشکیک محتوای نهایی آن مطلب خواهد بود
      در ضمن دوست عزیز
      هر بیت یک هشتم بایت است. 128 کیلوبیت یعنی 16 کیلو بایت و 2 مگابیت یعنی 256 کیلو بایت. که اینجا از شما بابت یادآوری که کردید ممنونم.

      حذف