۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۲, جمعه

هشدار به کاربران ایرانی: سایت کلوب شبکه جاسوسی وزارت اطلاعات

سایت کلوب (به انگلیسی cloob) به عنوان یک شبکه اجتماعی در یکم دی ماه ۱۳۸۳ راه اندازی شد تا به عنوان سایتی برای ارتباط ایرانیان و فارسی زبانان جهان بتواند بستری جهت تبادل اطلاعات، نیازها، کالا و خدمات، آشنا شدن با همکاران، دوستان قدیمی و ... بوجود آورد. 
کلوب که ابتدا از طراحی گرافیکی مشابه وب‌گاه اورکات استفاده می‌کرد، سرانجام در ۲۶ تیر ۱۳۸۵ طراحی گرافیکی جدید خود را ارائه نمود.
سایت کلوب به مدیریت محمد جواد شکوری مقدم از زیر مجموعه های موسسه توسعه تجارت الکترونیک صبا می باشد. که این موسسه کنترل میهن بلاگ (دومین بلاگ سرویس ایران) و آپارات (سایت اشتراک ویدئو) را نیز به عهده دارد.
سایت کلوب در اواخر سال 1386 به مدت 39 روز فیلتر گردید و پس از آن کم کم روندی محافظه کارانه را در پیش گرفت. اما اوج این روند محافظه کارانه پس از انتخابات سال 1388 بود و پس از ان نیز به بهانه های مختلف در زمانهایی که ظن آن میرفت که از جانب معترضان در شبکه های اجتماعی از مردم دعوت به راهپیمایی شود این سایت به بهانه تعمیرات غیر قابل استفاده می شد. اما روند محافظه کاری از اوایل سال 1390 به روند همکاری داوطلبانه تبدیل شده است به طوری که بر مبنای گزارشات موثق از کاربران این سایت تا کنون عده ای به وزارت اطلاعات فراخوانده شده و حتی بر مبنای محتویات این افراد در همین سایت به ایشان اخطار داده شده است. هنوز خبر موثقی از بازداشت افراد در این سایت منتشر نگردیده است. اما آنچه مشهود است این سایت از ابتدای سال 1390 ارتباط تنگاتنگی با سیستم اطلاعاتی کشور و ارتش سایبری دارد.
همکاری این وبسایت که یک شبکه اجتماعی ایرانی است تنها محدود به قرار دادن اطلاعات در اختیار ارتش سایبری نبوده است . بلکه افراد ارتش سایبری و سربازان جنگ نرم در این فضا صاحب چندین آیدی کاربری هستند که قدمت آنها بعضا به چندین سال میرسد اما با توجه به رصدهای انجام شده فعالیت این افراد کمتر از یکسال معمولا می باشد.
افرادی که از جانب وزارت اطلاعات در این وبسایت فعال هستند با کمک وبسایت کلوب اقدام به جمع آوری اطلاعات افراد خاص می نمایند و به موازات آن اقدام به توهین و ترور شخصیت افرادی می نمایند که تنها جرم آنها نگاه دیگر به مسایل اجتماعی کشور می باشد و حتی نگاه منتقد سیاسی نیز ندارند.
بعضا مشاهده شده که افرادی در گروه های دو و سه نفری و یا حتی بیشتر با گذاشتن کامنتهای توهین آمیز و سرشار از فحشهای رکیک به دختران فعال در این وبسایت اجتماعی ایرانی عقاید و نظرات این کاربران را زیر سوال برده اند. و نکته جالب اینکه با تمام گزارشهای رد شده برای این افراد به پلیس کلوب (محلی برای اعلام تخلفات کاربران کلوب) نه تنها محتویات توهین آمیز این افراد حذف نگردیده است بلکه اکانت کاربریشان هم، همچنان فعال می باشد.
البته ارتش سایبری در فضای سایت کلوب با همکاری مدیران این وبسایت اقدامات دیگری را هم انجام میدهد که در آینده نزدیک بدانها خواهم پرداخت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر